DE KAART IS NIET JE KOMPAS. Als ervaren professional heb je kennis en expertise opgebouwd, een status die je waar moet maken. Je hebt inhoudelijk veel te bieden, draait organisatorisch nergens je hand voor om en hebt een agenda zonder blanco pagina’s. Daarnaast wil je in de wandelgangen ook een prettig mens zijn. Hard werken dus.

Ook kies je telkens weer het (enge) pad van de spotlights. Daar heb je een reden voor. Deskundigheid is namelijk onlosmakelijk verbonden met naar buiten treden. Expert zijn in je vak is één maar je hebt weinig aan je expertise als je die voor jezelf houdt. En daar zit vaak ‘een dingetje’.

Je hebt de wereld iets te bieden! Iets wat verdient gehoord te worden. Iets wat zichtbaar en hoorbaar is in alles wat je zegt. Maar ook iets wat vaardigheden behoeft om impact te hebben.

Dat IETS is je visie. Die vaardigheid is de inzet van je persoonlijk charisma.

Hèt sleutelwoord dat bij visie hoort is WHY. Waarom vertel ik dit verhaal? Wat wil ik dat mijn luisteraars er mee doen? Hoe ziet het beeld er idealiter uit?

Om succesvol te kunnen zijn vandaag

  • dient je visie helder te zijn
  • dient alles wat je zegt en doet congruent te zijn met die visie
  • dien je die expliciet te communiceren met de wereld

Je zou het als je morele verantwoordelijkheid kunnen zien om deze WHY tot de kern van al je uitingen te maken. WHY is je grootse visie, dè reden om mensen te willen inspireren en overtuigen. Wanneer alles klopt en je woorden impact hebben is helder wat jij belangrijk vindt en waar je voor staat. Deze helderheid heeft een enorme aantrekkingskracht op je publiek. Zowel op het podium als aan tafel.

  • Aan de ene kant trek je mensen aan, die gelijk gestemd zijn (dezelfde waarden en overtuigingen hebben)
  • Aan de andere kant straal je naar andersdenkenden uit dat je vanuit je diepe overtuiging spreekt en je hen ook jouw exclusieve visie gunt.

De meeste vision statements beginnen met de woorden ” Wij willen het verschil maken door..”

  • connecting people (Facebook)
  • information available for everybody (Google)
  • a computer on every desk (Bill Gates)

De eerste keer dat ik mijzelf realiseerde hoe krachtig een sterke visie werkt was toen ik mijn werk als logopedist inruilde voor het vak van trainer.
Mijn visie ‘een wereld, waarin iedereen gezien en gehoord wordt‘ is dezelfde als die ik 20 jaar geleden had. Eerst in mijn logopedische praktijk en later in mijn werk als trainer. Precies dezelfde visie. In deze jaren is wat ik doe veranderd, waarom ik het doe niet.

WHY

Begin je sprekerscarriëre vanuit een grootse visie. Wees niet bescheiden, denk groot! Wat gun je anderen, de organisatie, jezelf? Of groter, hoe ziet de ideale wereld er volgens jou uit?
Het bijzondere van een visie is dat deze niet situatie-gebonden is. Je persoonlijke missie wel. Elke missie, die je hebt kun je verbinden aan dat ene beeld, jouw stip op de horizon.
Een charismatische uitstraling begint met visionair denken. Een enorme stap omhoog op de charismaladder en daarmee op de impact, die je ervaart.

Daarom..

  • Als je al ervaring hebt als spreker, vraag jezelf dan af:
    “Heb ik een inspirerende visie, van waaruit ik spreek en die het fundament vormt van mijn betoog?”
  • Als dat zo is: geniet van de energie en het succes en inspireer ons!
  • Als je antwoord is: “Nee, niet echt” dan is het tijd om die visie te creëren.
    Eenvoudigweg door de zin af te maken: “ik wil het verschil maken door…

De meeste sprekers investeren hun kostbare tijd en energie in het maken van het perfecte verhaal over WAT ze doen, WAT ze ontdekt hebben, WAT ze willen dat anderen gaan doen….en hopen dat het verhaal zal aanslaan. Zij hebben een schat aan expertise en data paraat en proberen zo volledig mogelijk te zijn.

Maar het zijn over het algemeen niet de data, die jouw publiek aan jou binden. Het zijn niet de data, die jouw publiek inspireren en leiden tot nieuwe ideeën.

Het is je visie, die als belangrijkste resoneert. Die maakt dat mensen naar je verhaal (blijven) luisteren, meer willen horen, je advies willen hebben en graag met je samen willen werken. Hèt hoofdingrediënt voor HIGH IMPACT.

Mocht je meer willen weten over ontwikkeling van een sterk persoonlijk charisma met de HIGH IMPACT methode neem gerust contact op. Of maak direct een afspraak voor een gratis telefonische verdiepingssessie , waarin ik je vertel over dè 3 charisma strategieën, die absoluut zorgen voor HIGH IMPACT.